Jedna ze strategií, jak rozvíjet u alternativně komunikujících dětí jádrovou slovní zásobu, je zaměřit se cíleně po určitou dobu na několik slov a využívat přirozené komunikační situace k jejich upevnění. Inspirací pro náš letošní školní rok je zahraniční projekt světově uznávané odbornice na AAK z USA Carole Zangari (a jejích mnoha následovníků) Year of Core [...]
Rubriky: Speciální potřeby
![Jádrový slovník ve znacích thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2021/04/E578A2D0-1EF5-467D-84E5-7CB2E0DB7147-294x300.jpeg)
Jednou z účinných možností, jak podporovat dorozumění dětí s narušenou komunikační schopností, je využívání gest a znaků, kterými doprovázíme mluvenou řeč. Znakování v tomto případě není cílem, ale prostředkem a doplňkem jazykové stimulace a porozumění řeči. Pro podporu komunikace u dětí, které využívají formy AAK, je doprovázení řeči nějakým vizuálním symbolem (modelování) naprosto zásadní. Mohou [...]
Rubriky: Komunikace, Komunita, Kreativita, Média, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj
![Animace pro podporu komunikace thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2019/06/5EED5F67-19C7-40BF-91F6-7BF74D7A230A-300x300.jpeg)
Animace je způsob vytváření zdánlivě se pohybujících věcí. “Oživuje” předměty a situace. Mění statické záznamy na živé. Animované příběhy jsou zábavné, vzbuzují emoce a díky technologiím se dají jednoduše vytvořit.
A tak jsme je začali využívat i pro podporu rozvoje komunikace. Animace k jednotlivým slovům jádrové slovní zásoby podporují pochopení abstraktních slov i akčních sloves. Mají význam nejen u komunikačních začátečníků, ale při vhodné barevnosti a kontrastu slouží zároveň jako zraková stimulace.
Rubriky: Komunikace, Návody, Přehledy, Speciální potřeby, Zpřístupnění
![AAK aplikace pro češtinu zdarma thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2019/04/FC1DD74F-0048-401A-B493-A22EB7FA06CB-300x269.jpeg)
V poslední době jsem dostala několik dotazů k existenci českých komunikačních aplikací zdarma, jako náhradu za nefungujícího Klábosila. Tak tady jsou odpovědi :).
Rubriky: Inspirace, Komunikace, Kreativita, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění
![Adaptované knížky thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2019/03/E05FD97E-25CC-4CC6-97A1-BF3CA68A86D8-150x150.jpeg)
Jak přizpůsobit knížky pro neverbální děti? Jak ze společného prohlížení a čtení udělat nenásilné komunikační cvičení. Jde to s technologiemi i bez nich, ale Book Creator chybět nemůže.
Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj
![Být komunikačním vzorem thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2018/10/E75D3B98-2651-4B58-AA93-40FE57BB5DA5-150x150.jpeg)
Chceme-li někoho naučit psát, ukážeme mu písmena a píšeme s ním, znakový jazyk se učí znakováním. A stejně jsou na tom děti s potřebou alternativní komunikace a nejlepší, co pro jejich rozvoj můžeme udělat, je začít komunikovat jejich jazykem – jazykem symbolů.
Rubriky: Inspirace, Komunikace, Praxe, Speciální potřeby
![Kliknu a mluvím jako ty? thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2019/01/79BCCAB8-BF97-4AEC-AE2E-6A49A67EFE15-150x150.jpeg)
Proč je v názvu otazník. Jak pokračujeme v zavádění nových forem AAK. Videa napoví. Měla jsem být grafikem.
Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění
![Řeč rukou jako součást podpory komunikace thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2018/12/04FE379F-1045-45FD-8424-FF906E747ABD.jpeg)
Využíváni gest a znaků a znakování klíčových slov je důležitou podporou rozvoje komunikačních schopností a porozumění. A to nejen u dětí ve speciálních školách, ale i u žáků s dysfázií nebo dalšími problémy v komunikaci. Učit se jednotlivé znaky s podporou technologií – webových i mobilních aplikací – je zábavné a jednodušší. Jaké aplikace to jsou?
Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Zpřístupnění
![Komplexní komunikační a organizační systém – 1. část thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2018/10/E75D3B98-2651-4B58-AA93-40FE57BB5DA5-1024x1024.jpeg)
Je to skoro rok, co jsem publikovala článek o tom, jak jsem vybírala pro naši školu jednotný obrázkový komunikační systém. Tento první krok nastartoval období dalších otázek, zkoušení, experimentování a studia mnoha materiálů a zdrojů. O shrnutí jsem se částečně pokusila ve své prezentaci na 1.národní AAK konferenci, která proběhla v říjnu v Praze. Pro zájemce [...]
Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj, Zpřístupnění
![Ryba nemusí být němá … aneb hledejme způsob komunikace thumbnail](https://www.i-sen.cz/wp-content/uploads/2018/05/68DF1777-3B10-465B-83A1-4FFC7683223D.jpeg)
Když v lednu 2010 uvedl Steve Jobs na trh iPad, pravděpodobně vůbec netušil, jakou službu tím dětem s těžce narušenou komunikační schopností prokáže. Věděl, že to je převratná věc, nicméně jeho význam si zřejmě neuvědomoval. Steve byl workoholik. Chtěl, aby všechny technologie, které vyvíjel, byly lehké, snadno a intuitivně ovladatelné, dokonalé, s precizním designem. Dalším [...]