Rubriky: Inspirace, Kreativita, Praxe, Školní předměty

Naučí se děti „číst samy“ ? thumbnail

Tak nějak už to mám, že potřebuji každý rok nějaký nový impuls k výuce. Po absolvování kurzu Hejného matematiky (podle Hejného ovšem zatím neučím) jsem se rozhodl, že se pokusím podobným principem seznámit děti se čtením. Učíme klasicky slabikovací metodou. Představím vám,  jak to tedy u mne v hodinách čtení (častokrát za pomoci iPadů) probíhá. Hlavní myšlenka – Děti [...]

Rubriky: Návody, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Jak mohou technologie pomoci se čtením thumbnail

SVĚTOVÝ DEN POVĚDOMÍ O DIGITÁLNÍ PŘÍSTUPNOSTI (Global Accessibility Awarenes Day – GAAD )   21. května (třetí čtvrtek v květnu) Podstatou a cílem tohoto dne je podnítit lidi k přemýšlení, rozhovoru a získávání informací o možnostech digitální přístupnosti (weby, software, mobilní zařízení…) pro uživatele se speciálními potřebami. Pokud se chcete připojit, můžete ve čtvrtek, aspoň [...]

Rubriky: Naše příběhy, Speciální potřeby, Zpřístupnění

S iPadem to vidím… thumbnail

Desetiletý Dan má těžké zrakové postižení, každou práci je potřeba přizpůsobit tak, aby pro něj byla přístupná. Pro jeho paní učitelku to znamená hodně práce navíc. U každé činnosti musí přemýšlet, jestli to Dan uvidí. Přepisuje texty z Čítanky na velký formát, zvětšuje pracovní listy, zvýrazňuje podstatné údaje. I tak Dan zvládne některé úkoly jen [...]

Rubriky: Inspirace, Soc./Zdrav oblast, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Využití zařízení iPad pro rozvoj čtenářských dovedností u neslyšících thumbnail

Tento článek se zabývá využitím iPadu jako vhodného média pro práci s interaktivně úpravenými texty, které používáme pro rozvoj čtenářských dovedností u neslyšících čtenářů. V následujících řádcích se Vám pokusím stručně a jasně odpovědět na otázky, které často vznikají při prezentaci tohoto projektu veřejnosti.  Co je interaktivní úprava pro neslyšící čtenáře? Jedná se o literární [...]

Rubriky: Všeobecný rozvoj, Zpřístupnění

Siri slyší česky, co to pro nás znamená? thumbnail

Asi všichni jsme už slyšeli o Siri, digitální asistentce, schované v našem iOS zařízení. Rozumí všemu, co uživatel říká, smysluplně odpovídá na otázky, je s ní možné konverzovat. Zdá se být tak velmi skutečná, že některým lidem může nahradit chybějící kontakt. Nedávno obletěl svět text matky autistického chlapce, kde popisuje mimo jiné, jak Siri učí [...]

Rubriky: Inspirace, Kreativita, Praxe, Školní předměty

Čteme s porozuměním – aneb jak převést knihu do digitální podoby thumbnail

Zamiloval jsem si spisovatele Roalda Dahla, který také píše knihy pro děti. Jeho nejznámějším dílem je asi Karlík a továrna na čokoládu. Říkal jsem si, že by se tento autor určitě mohl líbit i mým třeťákům :-). Sdělil jsem dětem, kterou knihu budeme číst (Jirkova zázračná medicína) a o čem zhruba je (o tom, jak [...]

Rubriky: Články, Inspirace, Kreativita, Praxe

Kolem dokola thumbnail

Aplikace Slovíčka pro děti od české společnosti Friml patří mezi ty nejoblíbenější u mé pětileté dcery. Dle autora obsahuje celá aplikace 115 slov, které se nejčastěji vyskytují v českých slabikářích. Cílem je přesouvání jednotlivých písmenek do políček tak, aby vytvořili slovo, které charakterizuje daný obrázek. Každý obrázek má také svou hlasovou nápovědu. Tématické okruhy slovíček [...]

Rubriky: Inspirace, Praxe, Školní předměty

Move and match – čtení + opis thumbnail

11. 5. 2014 Tentokrát jsme využili aplikaci Move and Match, která nabízí perfektní práci s již vyhotovenými pracovními listy (ke stažení zde). Pracovní listy jsme si stáhli z webové stránky, to už umíme sami, otevřeli v aplikaci a pracovali. Přiřazovali jsme jednoduchá jednoslabičná, dvojslabičná a trojslabičná slova k obrázkům. Takto správně přiřazená slova (po kontrole) [...]

Rubriky: Inspirace

FotoKvíz: Hádej slovo thumbnail

V závěru dnešního vyučování jsme vyzkoušeli novou aplikaci FotoKvíz: Hádej slovo. Práce s touto aplikací spočívá v hádání slov za pomocí obrázků, které se v jednotlivých krocích pozvolna zviditelňují. Abychom práci žákům více zatraktivnili, stali se nejšikovnější čtenáři a zapisovatelé kapitány a základním rozlosováním si vybrali jednotlivé členy svého hádačského týmu.  Tým Tom – David, [...]

Rubriky: Kreativita, Média, Školní předměty

Hrajeme si na grafiky… thumbnail

„Počítačová grafika je z technického hlediska obor informatiky, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů a dále také na úpravu zobrazitelných a prostorových informací, nasnímaných z reálného světa (například digitální fotografie a jejich úprava, filmové triky). Z hlediska umění jde o samostatnou kategorii grafiky.“ citace z  Wikipedie Pro mě a moje žáky to ve zkratce znamená, že si hrajeme s obrázky, [...]