Rubriky: Návody, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Jak mohou technologie pomoci se čtením thumbnail

SVĚTOVÝ DEN POVĚDOMÍ O DIGITÁLNÍ PŘÍSTUPNOSTI

(Global Accessibility Awarenes Day – GAAD )  

21. května (třetí čtvrtek v květnu)

Podstatou a cílem tohoto dne je podnítit lidi k přemýšlení, rozhovoru a získávání informací o možnostech digitální přístupnosti (weby, software, mobilní zařízení…) pro uživatele se speciálními potřebami.

Pokud se chcete připojit, můžete ve čtvrtek, aspoň na jednu hodinu, zkusit některou z nabízených aktivit http://www.globalaccessibilityawarenessday.org
  • místo myši (touchpadu) používat pro navigaci a orientaci na webech  jen příkazové klávesy a mezerník
  • pokud jste vývojáři, tvůrci webu… vyzkoušejte jejich přístupnost pro uživatele s postižením (velikost fontu, navigace pro zrakově znevýhodněné, barevný kontrast…)
  • vyzkoušejte čtečku obrazovky
  • využijte hodinu pro porozkoumání funkcí, které má vaše zařízení pro přístupnost
  • otitulkujte nějaké video
  • vytvořte video demonstrující, jak používáte nějaký druh asistenčních technologií a nahrajte ji na YouTube
  • sdílejte informace o potřebě digitální přístupnosti ve svém okolí
  • napište článek o tom, jak je to s přístupností kolem vás :)

Aniž bych do včerejška tušila, že tento den existuje, přípravila jsem následující článek a tím splnila tři poslední body :). Je to náhoda?

O tom, že iPad může fungovat jako kompenzační pomůcka pro děti s poruchami učení už víme dávno. Článek o aplikacích, které mohou pomoci vyšel v už v říjnu 2012. Také víme, že právě funkce zpřístupnění je pro Apple velmi důležitá a s každým dalším upgrade operačního systému se objeví něco nového nebo vylepšeného.

Pojďme se podívat na možnosti základního nastavení iPadu k podpoře žáků s problémy ve čtení. 

Najdete je v NASTAVENÍ – OBECNÉ – ZPŘÍSTUPNĚNÍ – ČTENÍ

  • funkce „přečíst výběr“ umožní pochopit čtený text i slabším čtenářům.

Po označení textu se objeví tlačítko předčítání. Označený text je přečten syntetickým hlasem. Tato funkce se hodí v případě potřeby přečtení kratšího textu nebo emailu.

  • funkce „předčítat obsah obrazovky“

Pokud povolíte tuto funkci, můžete přejetím dvěma prsty od horního okraje obrazovky spustit předčítání veškerého textu na stránce. Na obrázku vidíte další možnosti –  zastavit čtení textu, nastavit rychlost (želva, zajíc).

Aby byl text přehlednější, odfiltrujte případné obrázky a reklamy kliknutím na ikonku vlevo na adresním řádku (červené označení).  Takto upravený text vidíte ve spodní části obrázku, také si můžete nastavit velikost písma (A). Možnost takto přečíst text je vhodný v případě většího množství informací.

screen obrazovky pristupnost cteni

Obě funkce jsou přístupné ve webovém prohlížeči Safari, v iBooks, v poznámkách i textových editorech. V praxi jsou si „moji dysfatici“ schopni přečíst email i text, který je na webu.

Právě na těchto funkcích jsem si uvědomila, jak můžu posunout své vnímání technologií pomocí SAMR modelu.

obrazek SAMR model

SAMR model

MŮJ PŘÍKLAD:

NAHRAZENÍ obrázkové čtecí karty se slovy v digitální podobě, zjednodušené digitální texty pro globální čtení
ROZŠÍŘENÍ karty jsou ozvučené pomocí aplikace Bitsboard – působení na zrak i sluch, čtení je procvičované pomocí her v aplikaci (přiřazování slovo/věta-obrázek, spelování, skládání slov a vět…), vlastní tvorba textů a práce s nimi ve vhodné aplikaci,
ZMĚNA cílem není ani tak čtení jako takové (v tomto případě nefunkční), ale způsob získávání informací pomocí funkcí ICT – čtečka, schopnost najít si objekt svého zájmu a informace, které potřebuji, sebevzdělávání …
NOVÉ CÍLE využít možnosti, které iPad nabízí ke snadnějšímu učení, trávení volného času, a díky tomu ke zlepšení kvality života

Bez pomoci technologií by někteří moji žáci nebyli vůbec schopní získávat informace prostřednictvím čtení. Koukněte na video, umí toho ještě mnohem víc :)

Modelový příklad 1

Budu ráda za vaše zkušenosti s používáním asistivních technologií nebo přizpůsobení jakéhokoliv digitálního zařízení pro děti/lidi se speciálními potřebami.

Tento článek je zařazen do série textů, věnujících se podpoře vzdělávání žáků se specifickými potřebami: Technologie na pomoc inkluzi