Když se mluví o umělé inteligenci, často se objevují obavy, že nahradí lidskou práci nebo potlačí naši tvořivost. Moje zkušenost je ale opačná. AI vnímám jako partnera, který mi ušetří čas u věcí, které by pro mě byly složité nebo technicky náročné – a díky tomu se můžu soustředit na to nejdůležitější: děti, jejich potřeby a vlastní nápady.
Tento školní rok učím angličtinu u našich třeťáků. Jsou to děti s autismem a lehkým mentálním postižením, k tomu sem tam chování náročné na péči (jiné třídy už v podstatě nemáme) a angličtinu budou mít prvním rokem. Jako většina děti se speciálními vzdělávacími potřebami potřebují často silnější motivaci, aby se do učení aktivně zapojily a tak je jejich paní učitelky letos motivují celoroční cestou za pokladem. Chtěla jsem s nimi své plány sladit a začít cestu angličtinou podobně a tak vznikla aktivita, která nám bude otevírat každou společnou lekci (víme, že rituály poskytují jistotu a bezpečí :)) – motivační pirátská písnička o cestě za pokladem.
Jak do toho vstoupila umělá inteligence
Moje původní myšlenka byla jednoduchá: vytvořit krátkou písničku v jednoduché angličtině, kterou můžeme doplnit pohybem a která děti naladí na naši „plavbu angličtinou“. V češtině bych ji asi vymyslela sama, ale na anglický text si netroufám, proto jsem využila umělou inteligenci:
• ChatGPT (kdo začíná, koukněte na AI dětem) mi pomohl s vytvořením jednoduchého anglického textu ve stylu nursery rhyme, který jsem poté doplnila opakujícím se refrénem s využitím jmen žáků (personifikace, o to mi šlo :))
• Suno jsem použila k vygenerování hudby, která textu dodala rytmus a energii (už mi pomohla v případě návštěvy z rumunské školy a také ozvučila naši písničku o kostkovaném slonovi, který nás provázel emocemi v loňském školním roce).
• Canva (rozhodně doporučuji webinář Jitky Rambouskové) se pak stala nástrojem pro vizuální zpracování – k písničce jsem přidala animace a fotografie dětí (ztotožnění s příběhem funguje)
Výsledkem je motivační videopísnička, které malé piráty nadchla a okamžitě vtáhla do děje. Najednou nešlo jen o angličtinu. Díky konkrétním jménům a fotkám se z posluchačů stali skuteční účastníci dobrodružství, posádka lodi, která vyplouvá na cestu za pokladem.
AI jako podpora kreativity
Bez AI bych možná zůstala jen u nápadu, ale s její pomocí jsem ho dokázala dotáhnout do podoby, která skutečně funguje a přináší radost. Moji speciální žáci třeba nikdy nebudou schopni podobné samostatné tvorby, ale ti vaši z běžných škol určitě ano a je fajn, když se to děje.
Jsem si jistá, že využívání umělé inteligence ve vzdělávání má velký potenciál – ne proto, aby za nás (učitele i děti) vymýšlela obsah, ale proto, že nám pomáhá rozšířit naše možnosti. Každý nápad, který vznikne v hlavě učitele, se díky AI může rychleji proměnit v realitu. A když se podaří propojit možnosti technologií s lidskou kreativitou, může z toho vzejít opravdový poklad – pro děti i pro nás :).