Když v lednu 2010 uvedl Steve Jobs na trh iPad, pravděpodobně vůbec netušil, jakou službu tím dětem s těžce narušenou komunikační schopností prokáže. Věděl, že to je převratná věc, nicméně jeho význam si zřejmě neuvědomoval. Steve byl workoholik. Chtěl, aby všechny technologie, které vyvíjel, byly lehké, snadno a intuitivně ovladatelné, dokonalé, s precizním designem.
Dalším jeho skvělým počinem byly filmy pro děti. S nadšením se pouštěl do kouzel na počítači. Jeho příběhy, jako třeba Toy story nebo Hledá se Nemo, byly světovými trháky. V Americe film Hledá se Nemo vydělal 340 miliónů dolarů, a ve světě dokonce 868 miliónů dolarů.
Lidi milují příběhy a děti se na nich skvěle učí rozezenávat, kdo je hrdina a kdo padouch. Láska že hory přenáší. Poznávají, že i přes špatnou emoci se může člověk přenést. Díky pohádce či příběhu se člověku může udělat lépe.
Děti, které nemohou mluvit nebo mluví pro své okolí nesrozumitelně, mají omezené možnosti ve sdělování svých potřeb, prožitků a při vyjadřování svého vlastního názoru. IPad jim poskytuje neomezené množství komunikačních tabulek, snadné použití vlastní fotografie a hlasový výstup.
Stačí, když má dítě chuť ke komunikaci, iniciuje kontakt s druhým člověkem a chápe princip komunikace. Pak už si s ním rodič nebo kamarád může popovídat o takovém skvělém filmu, jako je např. film Hledá se Nemo. Díky iPadu může hodnotit film, vyjadřovat svoje vlastní emoce nebo třeba poukázat na svůj strach, obavu či mimořádný prožitek.
IPad by měla dětem se závažnou poruchou komunikace hradit pojišťovna, tak jako dětem s tělesným handicapem hradí vozík. Rodině iPad dopřeje společnou tvorbu komunikačních tabulek. Investice do iPadu se rozhodně vyplatí. Poskytne dítěti možnost kontaktu a vzájemného kontaktu a respektu.
PS: Když už to Steve tak geniálně vymyslel:-)
Děkuji Bohdaně, jedné z předních odborníků na alternativní komunikaci v ČR, logopedce ze Speciální školy Daneta z Hradce Králové, za tuhle krásnou úvahu :).