Rubriky: Inspirace, Kreativita, Praxe, Školní předměty, Všeobecný rozvoj

Co jsme vyzkoušeli a zažili s rozšířenou realitou (RA) thumbnail

– testováno (také) na členech rodiny

Co je vlastně rozšířená realita

Využití této technologie ve školství by mohl dát třeba učebnicím úplně jiný rozměr.

Nějaká chytrá definice říká, že jde o reálný obraz světa doplněný o počítačem vytvořené objekty. Nebo jinak, jde o zobrazení reality a následné přidání digitálních prvků, kombinuje virtuální objekty s reálným prostředím. V současné době je využívaná zejména v reklamě (viz letošní katalog společnosti IKEA). Funguje to tak, že spuštěná aplikace za pomoci fotoaparátu „prohlíží“ okolí a pokud narazí na tzv. marker, zobrazí další informace (nějaký 3D objekt, informace o poloze, video…). Marker je nějaký obrázek, na který je aplikace „naučená“ a pokud ho najde, provede nějakou další činnost. Obvykle lze marker získat přímo v dané aplikaci nebo z webových stránek této které aplikace.

Pokud vám o rozšířené realitě ještě není něco jasné, podívejte se na toto  video, i když je v angličtině, je myslím velmi názorné.

Abyste mohli v mobilním zařízení rozšířenou realitu používat, potřebujete mít příslušnou aplikaci, která marker přečte. V našem případě se většinou jedná o aplikace pro iPad nebo iPhone se systémem iOS, řada aplikací existuje také pro mobilní zařízení se systémem Android. Většinou to programátoři vyřeší tak, že mají aplikace pro oba systémy.

Některé aplikace a markery slouží jen tak, pro udivení uživatelů. Jiné se dají využít i ve vzdělávání. Takové aplikace žáky pobaví i poučí zároveň. Dokáží žáky zaujmout, začnou zkoumat a ptát se učitele. A to je přesně ten moment, který u žáků potřebujeme vybudit.

Aplikace, markery a jejich využití

S rozšířenou realitou jsme se prvně setkali v programu Virtual Roma. Aplikace je placená, stojí necelých 8 Euro, ale stojí za to. Prohlédneme si za chvilku antický Řím, jak to vypadalo kdysi, jak je to teď, aplikace nás provede změnam Říma, které proběhli už dávno, ještě v anticei. Tahle aplikace je zvláštní tím, že nepotřebujete marker.

Podobně je to u aplikace Firenze, ano, správně odhadujete, že se jedná o renesanční italskou perlu – Florencii. U obou dvou žáci žasli, co všechno mohou s aplikací dělat. A tak jsme v rámci hodiny o renesanci navštívili samotné město – samozřejmě virtuálně, setkali se s velikány renesanční Florencie, hýbali jsme modely staveb ve 3D, seznámíte se i se 3D modelem Dantova Pekla z Božské komedie. Ještě existuje Poslední večeře Páně od Leonarda da Vinciho. Ta na nákup a objevení teprve čeká.

Aplikací, kterou jsme objevovali v těsném závěsu, byl Spacecraft 3D – koukneme se do Vesmíru. Tentokrát již s markerem.  Nemusí být vytištěn barevně, stačí jen černobílá podoba, také na velikosti nezáleží. V aplikaci si můžete prohlédnout různá zařízení, která NASA vypustila do vesmíru, např. Hubblův teleskop, Mooncams, které vlastně už neexistují (dvě sondy, které fotografovaly měsíční povrch a byly loni zničeny řízeným pádem na Měsíc) a mnohá další. Asi nejefektivnější je vozítko Curiosity, se kterým můžete otáčet, hýbat s jeho různými částmi apod. Žáci se mohou s vozítkem i vyfotit, velmi dobře taková fotografie vypadá, pokud vezmou do ruky marker a vozítko mohou držet na své ruce. A fotografii můžete pořídit vlastně v každé aplikaci – pokud tuto možnost nenabízí samotná aplikace, je možné udělat prinstscreen obrazovky.

V létě 2013 jsme s nadšením začali objevovat aplikaci colARMix od firmy colAR. Markery byly na začátku prázdnin bezplatně ke stažení společně s aplikací. Tato aplikace je jedna z těch, kde si markery nemůžete vytisknout přímo z aplikace, ale jen z webových stránek výrobce. Některé markery jsou stále bezplatné, jiné si musíte do zařízení za menší obnos zakoupit. A k čemu takovou věc využít v hodinách? Často se  setkáváme se žáky, kteří nedbale vymalují omalovánky, práci odbudou, přetahují. Tady je na místě vhodná motivace. Když pěkně vymaluješ, tak se stane kouzlo. Dále jsme tuhle aplikaci použili u menších dětí při opakování slovní zásoby z angličtiny.

Bezplatný marker, který jsme z téhle aplikace jako první vyzkoušeli, byl pták s květinou, který zobe žížaly. Žasli jsme, a rychle pokračovali dál – letadlo, medvídek, panenka, teniska, velmi pěkný je drak chrlící oheň na dřevěnou ves. Občas vyjdou aktualizace a nové markery, takže v listopadu přibylo třeba akvárium s rybkou, motýl na květině a další. Musíte však obnos zaplatit do každého zařízení, ve kterém chcete aktualizované markery pouštět.

Využití aplikace colARMix – opakování slovíček ve čtvrté třídě.

Využití aplikace colARMix – jen tak, pro vyzkoušení.

Efektní aplikaci pro přírodopis jsme objevili těsně po Spacecraftu. Jedná se o Anatomii ve 4D.

Marker vypadá jako ryba, ale ve skutečnosti se zobrazí člověk v podobě ženy či muže, záleží, co si v nastaveních – Options – zvolíte. Vypadá to na obrazovce vašeho mobilního zařízení jako na pitevním stole.

V létě 2013 jsme zachytili také zprávu o tom, že česká firma Magic Cards vydává pohlednici Pražského hradu, a aplikaci, ve které se zobrazí Hrad a po klepnutí na plochu tabletu se rozezvoní zvony katedrály. Domluvili jsme se na výpravě do Prahy. Kde jinde by mohli pohlednici prodávat, než na Hradě? Všude jsme se ptali, pohlednici nesehnali, no co, aspoň jsme prolezli Hrad, i místa, kde jsme už léta nebyli, nebo ta místa nebyla přístupná – např. nás překvapila Zlatá ulička, prvně jsme nakoukli do Rožmberského paláce – Ústavu šlechtičen. Nakonec to skončilo telefonátem do firmy, vysvětlením, o co nám jde. Bylo nám přislíbeno, že až pohlednice vyjde – ona ještě totiž nebyla vůbec na trhu – bude nám zaslána.

Pohlednici jsme dostali a už zobrazujeme. Vyměnili jsme ji za zkušenosti a odkazy na aplikace, které zobrazují rozšířenou realitu.

A pak už to bylo jako závislost. Na tričko jsme si nechali vytisknou marker aplikace Heart Cam a při našich školeních necháváme posluchače stáhnout aplikaci a načítat „naše“ srdce. Objevili jsme aplikaci Amazing SpaceJourney, kde se Sluneční soustava pohybuje přímo před Vámi díky markeru.

Objevili jsme markery v podobě platidel – to si neumíte představit, co všechno se vám zobrazí po načtení bankovky v hodnotě 1 a 5 dolarů, 5 Euro nebo 5 britských Liber. A nemusíte hned letět do směnárny. Stačí si přes Google vyhledávač najít příslušné bankovky a být trošku trpěliví.

Našli jsme i aplikace, ve kterých si hrajete – skáčete s koněm přes překážky, dostáváte míč do basketbalového míče, nebo programujete robota.

Poslední aplikace, kterou nám poslala kolegyně Jitka Rambousková, dává pohledět na Hnězdno – Gniezno 3D, pokud si dobře pamatujete, tak je to první místo, kde byl pohřben sv. Vojtěch, Poláci díky světci dokázali vytěžit z této situace i arcibiskupství. No a v roce 1040 přemyslovský kníže Břetislav ostatky sv. Vojtěcha odvezl do Prahy. My se podíváme nejen do katedrály, ale také do různých staveb na hradě i v podhradí. Takže Jitka vyzkouší, my máme připraveno v zásobě na dobu, až se jako učitelé zjevíme v 7. ročníku na hodině dějepisu, nebo na nějakém dalším školení dospělých.

A to se ještě nezmiňujeme o počítacích realitách – Pocket Tutor, marker na počítači se vám vždy vygeneruje s jinými příklady, žák si zkontroluje výsledek pomocí spuštěné aplikace.

Aplikace Lunch Rush! funguje jen na iPadu 2. generace. Na ostatních zařízeních se ji nepodařilo nikomu z nás rozchodit. iPad Vám dává příklady, vy načítáte správný výsledek z markerů.

Aurasma je z jiného soudku. Je to totiž aplikace na výrobu vaší vlastní rozšířené reality. Vyberete marker – lépe nějaký výrazný obrázek, vyberete, co se po načtení markeru má zobrazit. Takže se po načtení třeba siloměru (raději obrázku než reálného předmětu) může objevit video, které ukáže, jak se siloměrem zacházet, nebo jen různé druhy siloměrů, Cokoli, jak je ctěná libost. Práce s aplikací je velmi jednoduchá, tutoriál vás povede velmi dobře. Zatím nemáme vyzkoušeno sdílení, ale je možno nabídnout svou aurasmu k veřejnému použití, takže pokud ji takto zveřejníte, snad ji poznají i aplikace instalované na jiných zařízeních. Pozor dávejte na dostatek světla, aplikace ho má ráda, v šeru nebo při nedostatečném osvětlení se markery špatně načítají. Proto jsme tuto aplikací překřtili na „plachou“.

Hledání, hledání…

Kde hledat dál? Na AppStore, často pod zkratkou AR (anglicky augmented reality), můžete hledat aplikace v Pinterestu – jeden odkaz za vše. A rodí se další. Např. již zmiňovaná firma Magic Cards vydala pohlednici s Tower Bridge. Ale do Londýna kvůli tomu nejedeme. :D

Petra Boháčková – ZŠ E. Beneše, Praha – Čakovice

Bohuslav Hora – ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor

  • panucitel 27.November 2013 v 14:18

    … tak to jsou vyčerpávající informace. Díky za ně.

  • Jitka Rambousková 27.November 2013 v 19:09

    Vyzkoušela jsem Hnězdno v hodině dějepisu. Využili jsme prohlídku katedrály a taky jsem se podívali, jak se bydlelo v podhradí. Příjemné zpestření hodiny a velmi názorná ukázka :) Kdyby byly takto zpracované některé české památky, tak by to bylo skvělé.

  • Jana Kneřová 27.November 2013 v 19:19

    Doma jsme zjistili, ze i medvidkovi tluce srdce. Takove zjiste nam zamicha hlavu i s existenci Mikulase a certa.

  • slavahora 27.November 2013 v 19:26

    :D Jano a co teprve Ježíšek?! :D Super.
    Jitko, taky jsem si povzdechl, že kdyby byly takto zpracované české památky… No co, musíme pracovat s tím, co máme.

  • Vojtěch Gybas 28.November 2013 v 9:44

    Slávku, Petro – perfektní, perfektní. Vůbec jsem netušil, že něco takového je. Právě jsme s žáky vyzkoušeli Heart Cam – super!!! Takové nadšení jsem dlouho neviděl. Díky za výbornou inspiraci.