Vypadá to možná jednoduše, ale není. Nějakou dobu trvá, než se doprovázení řeči ukazováním klíčových slov stane pro nás přirozeným návykem komunikace s dětmi. Abychom to měli jednodušší, obklopili jsme se symboly všude kolem nás. Chceš si vzít hračku? Symboly na dveřích skříněk a šuplíků nebo na průhledných krabicích vybízejí k ukazování. Už nechceš jíst? Ukaž na symbol “dost” na svém prostírání. Prohlížíme si knížky? Zapomenutá leporela dostala nový význam s vlepenými piktogramy.
Od ranního komunikačního kroužku k povídání o různých tématech nás může doprovázet slovník s (klíčovými) jádrovými slovy, využitelnými v různých kontextech:
CO jste DĚLALI? KDE jste BYLI? CO jste VIDĚLI? S kým jste MLUVILI? KDO to MÁ? CO CHCEŠ?
TEĎ půJDEME TAM a POTOM uDĚLÁME to. MÁM TO a JEŠTĚ CHCI tamto. MÁM RÁD to a NEmám RÁD tamto. JELI jsme TAM … UKAŽ mi TO. CO JEŠTĚ POTŘEBUJEŠ …
Samotná jádrová slova nestačí, doplníme je tematickým a osobním slovníkem. Pozdější využívání komunikačních aplikací doplníme papírovou verzí, která pomůže s nácvikem komunikace. Zkoušíme formát “flipbook”, kdy jsou statická klíčová slova doplněná tematickými záložkami.
Mnohá jádrová slova jsou velmi abstraktní a je nutné pomoct dětem nejdřív pochopit jejich význam. Snažíme se je co nejvíc procvičovat v praxi. Piktogram JDE u dveří ze třídy, ČEKEJ na zábradlí u schodiště, JEŠTĚ a DOST u výdejního okénka v jídelně… Pracujeme i s knihami, které cíleně upozorňují na konkrétní slovo.
O nich, o software InPrint, ve kterém je tvořím a o tom, jak do toho všeho zapadají iPady zase příště :)
Komunikační prostírání ke stažení zde
Článek je součástí série Komplexní podpora AAK
Dobrý den,
zaujal mne software InPrint. Jakým způsobem ho prosím máte ve škole zafinancovaný. Lze jako PO?