Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj

Být komunikačním vzorem thumbnail
Nejlépe si obvykle rozumíme s tím, kdo používá stejný jazyk jako my. Jazyk, který jsme se museli nejdřív naučit. Jako malé děti jsme byli po dlouhou dobu vystaveny působení slov a  řeči našeho okolí a díky tomuto “dlouhodobému tréninku” jsme také sami začali mluvenou řeč používat. Chceme-li někoho naučit psát, ukážeme mu písmena a píšeme s ním, znakový jazyk se učí znakováním. Stejně jsou na tom děti s potřebou alternativní komunikace a nejlepší, co pro jejich rozvoj můžeme udělat, je začít komunikovat jejich jazykem – jazykem symbolů.
Následující video jsem objevila při svém zkoumání, jak rozvíjet AAK a využívat komunikační obrázky a aplikace tak, aby to mělo pro děti smysl. Myslím, že je takovým dobrým úvodem k pochopení důležitosti práce s jádrovou slovní zásobou, modelování klíčových slov a toho, jak se vědomě stávat komunikačním vzorem pro alternativně komunikující děti. Video jsem doplnila českými titulky, originál najdete zde  

Vypadá to možná jednoduše, ale není. Nějakou dobu trvá, než se doprovázení řeči ukazováním klíčových slov stane pro nás přirozeným návykem komunikace s dětmi. Abychom to měli jednodušší, obklopili jsme se symboly všude kolem nás. Chceš si vzít hračku? Symboly na dveřích skříněk a šuplíků nebo na průhledných krabicích vybízejí k ukazování. Už nechceš jíst? Ukaž na symbol “dost” na svém prostírání. Prohlížíme si knížky? Zapomenutá leporela dostala nový význam s vlepenými piktogramy.

Od ranního komunikačního kroužku k povídání o různých tématech nás může doprovázet slovník s (klíčovými) jádrovými slovy, využitelnými v různých kontextech:
CO jste DĚLALI? KDE jste BYLI? CO jste VIDĚLI? S kým jste MLUVILI? KDO to MÁ? CO CHCEŠ?
TEĎ půJDEME TAM a POTOM uDĚLÁME to. MÁM TO a JEŠTĚ CHCI tamto. MÁM RÁD to a NEmám RÁD tamto. JELI jsme TAM … UKAŽ mi TO. CO JEŠTĚ POTŘEBUJEŠ …

Samotná jádrová slova nestačí, doplníme je tematickým a osobním slovníkem. Pozdější využívání komunikačních aplikací doplníme papírovou verzí, která pomůže s nácvikem komunikace. Zkoušíme formát “flipbook”, kdy jsou statická klíčová slova doplněná tematickými záložkami.

Mnohá jádrová slova jsou velmi abstraktní a je nutné pomoct dětem nejdřív pochopit jejich význam. Snažíme se je co nejvíc procvičovat v praxi. Piktogram JDE u dveří ze třídy, ČEKEJ na zábradlí u schodiště, JEŠTĚ a DOST u výdejního okénka v jídelně… Pracujeme i s knihami, které cíleně upozorňují na konkrétní slovo.

O nich, o software InPrint, ve kterém je tvořím a o tom, jak do toho všeho zapadají iPady zase příště :)

Komunikační prostírání ke stažení zde

Článek je součástí série Komplexní podpora AAK

 

  • Denisa Prunnerová 16.Únor 2019 7:39

    Dobrý den,
    zaujal mne software InPrint. Jakým způsobem ho prosím máte ve škole zafinancovaný. Lze jako PO?

  • LenkaRi 16.Březen 2019 15:13

    Ano. Děti mají často v doporučení formulaci “software pro podporu AAK”