Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Řeč rukou jako součást podpory komunikace thumbnail

Využíváni gest a znaků a znakování klíčových slov je důležitou podporou rozvoje komunikačních schopností a porozumění. A to nejen u dětí ve speciálních školách, ale i u žáků s dysfázií nebo dalšími problémy v komunikaci. Učit se jednotlivé znaky s podporou technologií – webových i mobilních aplikací – je zábavné a jednodušší. Jaké aplikace to jsou?

Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Komplexní komunikační a organizační systém – 1. část thumbnail

Je to skoro rok, co jsem publikovala článek o tom, jak jsem vybírala pro naši školu jednotný obrázkový komunikační systém. Tento první krok nastartoval období dalších otázek, zkoušení, experimentování a studia mnoha materiálů a zdrojů. O shrnutí jsem se částečně pokusila ve své prezentaci na 1.národní AAK konferenci, která proběhla v říjnu v Praze. Pro zájemce [...]

Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj, Zpřístupnění

Ryba nemusí být němá … aneb hledejme způsob komunikace thumbnail

Když v lednu 2010 uvedl Steve Jobs na trh iPad, pravděpodobně vůbec netušil, jakou službu tím dětem s těžce narušenou komunikační schopností prokáže. Věděl, že to je převratná věc, nicméně jeho význam si zřejmě neuvědomoval. Steve byl workoholik. Chtěl, aby všechny technologie, které vyvíjel, byly lehké, snadno a intuitivně ovladatelné, dokonalé, s precizním designem. Dalším [...]

Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Povídáme si o vánočních dárcích thumbnail

Na povídání po Vánocích se mohou ve speciálních třídách hodit tematické komunikační tabulky o dárcích. K tvorbě jsem využila obrázky Widgit (více v článku Jaký obrázkový komunikační systém zvolit?) a hybridní šablonu aplikace GoTalk – kombinaci vizuální scény s tabulkou s tlačítky. Uvedené kategorie obsahují jen několik možností, které samozřejmě nemusejí obsáhnout konkrétní dárky, které děti [...]

Rubriky: Inspirace, Komunikace, Speciální potřeby

Jaký obrázkový komunikační systém zvolit? thumbnail

Jako asi většina speciálních škol využíváme pro podporu komunikace různé obrázky, symboly a piktogramy. Dnes je to všude samozřejmá součást výuky, ale když se vrátím do roku 1998 – Zuzka, moje první žákyně s potřebou AAK – nikdy jsem tolik nekreslila jako s ní a nikdo pro mě nebyl lepší profesní učitel než ona :). [...]

Rubriky: Komunita, Naše příběhy

Kolem dokola thumbnail

Začátek školního roku přímo vyzývá ke startu něčeho nového. Je jako nepopsaný sešit, který je plný příslibů a očekávání. Čím své stránky popíšeme letos my? Před pár lety bylo celkem jednoduché přinášet nové informace z oblasti využívání iPadů. Všechno bylo nové, zkušenosti chyběly a na naše články čekalo velké množství čtenářů. Dnes v České republice [...]

Rubriky: Návody, Praxe, Školní předměty, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj

Vyzkoušeli jsme GCompris! thumbnail

Před časem nás opět zaujala staro-nová aplikace GCompris, a tak jsem se rozhodli, že zde o ní napíšeme i ostatním. Program GCompris (čtěme Francouzky jako "J'ai compris" tedy "Já rozumím") vzniknul už na konci 90. let jako klasická desktopová PC aplikace. V té době ještě samozřejmě neexistovali žádné smartphony ani tablety, jak je známe dnes. [...]

Rubriky: Návody, Zpřístupnění

Klávesnice s českou predikcí thumbnail

Asi každý, kdo se někdy zabýval alternativní komunikací s využitím iPadu, zná aplikaci Proloquo2Go, celosvětově jednu z nejpropracovanějších a nejvyužívanějších aplikací pro AAK. Pro nás je zatím nevyužitelná, protože češtinu v repertoáru nemá. Ale firma Assistive Ware, která je jejím autorem má ve svém portfoliu další skvost, který známe a využíváme, a to je aplikace [...]

Povídání s Honzíkem

Rubriky: Komunikace, Naše příběhy, Speciální potřeby, Zpřístupnění

Povídání s Honzíkem thumbnail

Honzík je pětiletý chlapeček s vrozenou srdeční vadou, kdy se po složitém operačním průběhu přidaly komplikace s nefunkčností jícnu, hrtnanu a paréza bránice. Prakticky od narození má zavedenou tracheostomickou kanylu a vlivem svých zdravotních problémů není schopen artikulace a řečové produkce. Po psychomotorické stránce je naprosto v pořádku,  je to veselý kluk, který si hraje [...]

Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj

Moje tělo. Co tě bolí? thumbnail

U nejmenších dětí i u dětí s postižením není někdy jednoduché přijít na to, co je bolí. Proto vznikl tento obrázkový materiál. Pomocí ozvučených obrázků se nejdříve seznámíme s částmi lidského těla a orgány a potom také s různými případy bolesti a nemocí. Třetí část je věnována návštěvě v lékařské ordinaci a přípravě na pobyt [...]