Rubriky: Články

Cesta na Měsíc thumbnail

Popisovaná aktivita přímo nesouvisí s iPadem a aplikacemi pro podporu výuky. Ukazuje ale, jak jednoduše jde s pomocí iPadu dokumentovat dětskou tvorbu a jejich pokrok a jak umožňuje pracovat se zpětnou vazbou. Vytváření videí nikdy nebylo tak jednoduché.  Nejenom že vzniká hmatatelný důkaz práce, kterým se mohou žáci pochlubit a škola prezentovat, ale práce na podobném projektu také naplňuje celou řadu klíčových kompetencí.

Jak se to povedlo  třeťákům ze ZŠ Propojení v Sedlčanech nám nasdílela Věra Hončíková a Hanka Suchá…

Mimořádně zdařilá kniha pro děti Hugo a jeho velký objev od Briana Selznicka se stala inspirací pro literárně výtvarný projekt, který jsme připravili pro žáky 3.A ve spolupráci se sedlčanskou knihovnou.

V první literární dílně s paní knihovnicí se žáci seznámili s hlavním hrdinou knihy, malým chlapcem Hugem, který žije na Hlavním nádraží v Paříži. Děj knihy je zasazen do 30.let minulého století a odkazuje mimo jiné na počátky filmu. S těmi je neodmyslitelně spjat francouzský režisér Georges Méliès. Ve svých černobílých němých filmech používal počátkem 20. století první filmové triky, nad kterými tehdejší diváci žasli.

Právě černobílý film se měli žáci pokusit ve škole zpracovat. Téma znělo  –  Cesta na Měsíc. Shodovalo se s velmi úspěšným Melièsovým filmem.

Hrubou osnovu filmu žáci rozvedli do 12 scén. Zkusili vyjádřit výraznými gesty různé pocity člověka. Přirozeně jim to šlo. Zjistili, že nepotřebují vůbec žádná slova. Celá třída vymyslela herecké obsazení, kostýmy, masky a též i dekorace a rekvizity. Dokonce si vzpomněli na velkou dřevěnou stavebnici, kterou měli ve své mateřské školce a která by se hodila pro stavbu rakety. MŠ Sokolovská jim ochotně tuto stavebnici na filmování zapůjčila. Velmi vstřícně se do přípravy filmu zapojili i rodiče. Dětem pomohli vytvořit masky a přinesli do školy mnoho látek, které jsme ve filmu použili jako součást scény.

V pondělí 13.2. byl velký filmový den. Kluci a holky přišli všichni v černobílém oblečení. Asistentka vyučujícího namaskovala tváře dětí. Vedoucí školního klubu se ujala kamery a třídní učitelka se stala režisérem. Během necelých 4 vyučovacích hodin jsme zvládli natočit všech 12 filmových scén ve výtvarném ateliéru naší školy. Filmování se zúčastnilo všech 27 žáků třídy 3.A. (většině žáků je 8 let). Každý měl svou úlohu ve filmu a hrál na maximum. Po filmování se shodli na tom, že být hercem není vůbec nic lehkého. Nebavilo je čekání na svůj výstup a opakování některých scén vícekrát. Ale jejich písemné zhodnocení filmovacího dne bylo velmi pozitivní. Nakreslili k němu mnoho krásných obrázků, které podtrhly to, že prožili něco mimořádného.

Již hotový film žáci představili na druhé a závěrečné literární dílně v knihovně v Sedlčanech. Sklidili velký potlesk a uznání. Teprve až po premiéře svého filmu viděli poprvé film  Georgese Mélièse Cesta na Měsíc. Mohli tedy porovnat, v čem se jejich film shoduje a v čem liší od filmu, který je jedním ze základních kamenů světové kinematografie.Všechny tyto prožitky byly pro děti výzvou k tomu, aby si knihu od Briana Selznicka Hugo a jeho velký objev přečetly.

Text pro článek napsala třídní učitelka Věra Hončíková. O střih filmu se postarala Hanka Suchá – celý film natočila, sestříhala a otitulkovala pomocí iPadu .

Použité aplikace:

  • i Movie – úprava videa, zrychlení rakety a zpomalení na Měsíci je součástí  iMovie a také jsem duplikovala video sekvence abych mohla použít detaily
  • PicCollage – Titulky na začátku a na konci v Piccollage
  • Nahrávka klavíru natočená a přidaná

[appbox appstore https://itunes.apple.com/us/app/imovie/id377298193?mt=8]

[appbox appstore https://itunes.apple.com/us/app/piccollage-photo-collage-maker-picture-editor/id448639966?mt=8 ]

  • IVa.J 10.Duben 2017 8:23

    Nádherné video! A to byli „jen“ třeťáci. Tleskám a pouštím podruhé, potřetí…. Skvělý nápad, výborné zpracování, talentovaní herci a mistr režisér!

  • 24u 24.Duben 2020 8:58

    Moc zajímavé !